Visar inlägg med etikett formationer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett formationer. Visa alla inlägg

13 maj 2013

Trojka

 
 
Pesonen-Kontiola-Aaltonen. Utan jämförelse den bästa forwardstrion i pågående hockey-VM. Fart och fläkt, klapp-klapp spel. Vilar inget finskt tungsinne över den trion, inte. Kan bara de övriga formationerna höja sig ett snäpp kan det bli ett roligt VM sett ur finska ögon.
 
Hur det nu än är, det är på torsdag som VM börjar på allvar, med kvartsfinaler. Då kan den finska hockeyfesten plötsligt vara över. Små marginaler, ni vet.
 
VM-kuriosa. Bilden ovan talar sitt tydliga språk. Avtryck som är omöjliga att sudda ut. Ja, jag snackar givetvis om kedjan som gjort flest mål i en VM-turnering: Petrov-Michailov-Charlamov.
Dessa tre herrar gjorde 43 mål på tio matcher 1973 i Moskva. Ryssligt enastående.

14 oktober 2008

Nostalgipuckoteket

Såg en bild på Igor Larionov och tänkte följdaktligen på världens genom tiderna bästa hockeyformation. Den var vida överlägsen alla andra och bestod som ni vet av; Krutov (#9) - Larionov (#11) - Makarov (#24) - Fetisov (#2) - Kasatonov (#7). Andra platsen viker jag åt en annan trojka som härjade under 70-talet d v s Michailov (#13) - Petrov (#16) - Charlamov (#17). Två leadinglines som öste in mål och hittade varann så att säga i nattmössan, motståndarna blev yra i mössan eller snarare i hjälmen. Som trea rankar jag faktiskt Lönnlövens trio från Canada Cup 1987, den med Mario Lemieux (#66), "Väinö" Gretzky (#99) och Mark Messier (#11), en trio som också gjorde pucken svettig.

Nedan följer en samling av trojkor som uppvisat stor finess och en egendomlig förmåga att lirka upp vilket försvar som helst (utan inbördes rangordning):

Hedberg-Hull-"Lill-Pröjsarn" (Winnipeg Jets, 70-talet)
Peltonen E- "Vellu" Ketola-Tamminen (VM 1974 i Helsingfors)
Kiimalainen-Leinonen-Porvari (1980 i Lake Placid)
Södergren-"Masken"-Bergqvist (senare delen av 80-talet)

Lehtinen-Koivu-Peltonen V (OS 1994 och VM-Guld 1995, Knatte- Fnatte - Tjatte)
Molin-Larsson-Bisset (Gammelsmurfarna bl a SM-guld 1999)
Näslund-Morrison B-Bertuzzi (Vancouver C)
Heatlley-Alfredsson-Spezza (säsongen 2007-2008 i Ottawa Senators)

Du har säkerligen någon fler linjelainen som ligger och skräpar!

6 december 2007

Maamme/Vårt land

Finland fyller 90 år som självständig stat. Onneksi olkoon! Grattis!
Jag uppmärksammar nationaldagen genom att presentera en ALL STAR-formation, en femma med idel ädelt finskt hockeykunnande. Många rynkar säkerligen på näsan och tycker att jag är ute på djupt vatten när jag tar mig friheten att plocka ut en 1:a femma som i mitt tycke är den bästa någonsin i finsk hockeyhistoria. Jag har is i magen. Jag vågar.
 
Håll i er för här kommer den:

Jarmo Myllys - mv, reptilsnabb handske och utsökt klubbteknik, vinnarskalle.

Timo Jutila - vb, sisun personifierad, hårdför.
Pekka Rautakallio - hb, bra i powerplay, fruktat skott.

Teemu Selänne - hf, målgörare av Guds nåde, the finnish flash.
Saku Koivu - center, lagspelare, varit med om värre saker än hockey!
Jere Lehtinen - vf, en av NHL:s bästa tvåvägsspelare, lojal.
-----------------------------------------------
Vårt land, vårt land, vårt fosterland,Ljud högt, o dyra ord!Ej lyfts en höjd mot himlens rand,Ej sänks en dal, ej sköljs en strand,Mer älskad än vår bygd i nord,Än våra fäders jord.
Vårt land är fattig, skall så bliFör den, som guld begär.En främling far oss stolt förbi:Men detta landet älska vi,För oss med moar, fjäll och skärEtt guldland dock det är....