6 december 2007

Maamme/Vårt land

Finland fyller 90 år som självständig stat. Onneksi olkoon! Grattis!
Jag uppmärksammar nationaldagen genom att presentera en ALL STAR-formation, en femma med idel ädelt finskt hockeykunnande. Många rynkar säkerligen på näsan och tycker att jag är ute på djupt vatten när jag tar mig friheten att plocka ut en 1:a femma som i mitt tycke är den bästa någonsin i finsk hockeyhistoria. Jag har is i magen. Jag vågar.
 
Håll i er för här kommer den:

Jarmo Myllys - mv, reptilsnabb handske och utsökt klubbteknik, vinnarskalle.

Timo Jutila - vb, sisun personifierad, hårdför.
Pekka Rautakallio - hb, bra i powerplay, fruktat skott.

Teemu Selänne - hf, målgörare av Guds nåde, the finnish flash.
Saku Koivu - center, lagspelare, varit med om värre saker än hockey!
Jere Lehtinen - vf, en av NHL:s bästa tvåvägsspelare, lojal.
-----------------------------------------------
Vårt land, vårt land, vårt fosterland,Ljud högt, o dyra ord!Ej lyfts en höjd mot himlens rand,Ej sänks en dal, ej sköljs en strand,Mer älskad än vår bygd i nord,Än våra fäders jord.
Vårt land är fattig, skall så bliFör den, som guld begär.En främling far oss stolt förbi:Men detta landet älska vi,För oss med moar, fjäll och skärEtt guldland dock det är....

Inga kommentarer: