3 september 2013

Grymma kapitel i världshistorien



Filmen regisserades av Roman Polanski. Vann tre Oscar, även vinnare av Guldpalmen. Boken om än en starkare upplevelse. En grym ögonvittnesskildring om hur Szpilman mirakulöst lyckas undkomma nazisternas käftar.  Den unge pianisten Wladyslaw Szpilman var en av de få judar som levde kvar i Warsawa under hela kriget.

Utdrag ur boken:

"Jag dog inte. Trots allt hade tabletterna tydligen inte varit tillräckligt starka. Jag vaknade klockan sju på morgonen och mådde illa. Det dånade i öronen och dunkade smärtsamt i tinningarna, ögonen höll på att tränga ut ur sina hålor och armarna och benen kändes domnade, Jag hade blivit väckt av att det kittlade på halsen. Det var en fluga som kröp på mig, lika domnad och halvdöd som jag kände mig efter nattens händelser, Jag måste uppbjuda all min stryka för att lyfta handen och vifta bort den".


I nästa andetag tänker jag givetvis på det pågående kriget i Syrien, ett inbördeskrig som till dags datum pågått i två och ett halvt år. Ett meningslöst våld där oskyldiga människor, unga som gamla, får sina liv utplånade. FN uppskattade i juli 2013 att över 100 000 människor dödats i konflikten. Idag är siffran betydligt högre.

Det är mycket som står på spel - högpolitiskt maktspel. Efter den misstänkta kemvapenattacken för två veckor sedan har tonläget skärpts på många håll och kanter. En militär attack från USA skulle antagligen innebära att hela Mellanöstern sätts i brand.

Syriens regim med Al-Assad i spetsen har i uttalanden förklarat att "de klarar av aggressioner utifrån", ett Syrien som förses med vapen av Ryssland i främsta hand, och Iran. Ryssland har som vi alla vet en militärbas i Syrien.

Med andra ord: historien lär oss att vi inget lärt av historien. Så sant.

Inga kommentarer: