1 september 2012

Ännu en gång

Finnkampen startar idag med gångtävlingar både för damer och herrar. Jag menar, inget jag går och laddar inför. Tvärtom. Jag försöker fly med alla medel och då går jag inte snabbt. Jag springer. Lägger benen på ryggen.


För min egen del är det bara spjuttävlingen för herrar som lockar. 16:40 imorgon söndag. Räknar inte med någon annan utgång än 16-6 i Finlands favör.



Finsk-svenska översättningar att ha råkoll på en dag som denna. Vi börjar helt enkelt med en vädermässig sådan och fortsätter med blandad kompott:



Toivotaan että sade pysyy loitolla - Vi hoppas att regnet håller sig borta
Naapurimaamme on Ruotsi - Vårt grannland är Sverige
Sinne pääsee laivalla - Dit kommer man med färja
Matti Meikäläinen - Medelsvensson
Tero Pitkämäki - Tero Pitkämäki
Voileipäpöytä - Smörgåsbord


Juhlan paikka - Nu är det fest
Kännissä - På fyllan
Venkoilija - Retsticka
Jännitys nousee - Spänningen stiger
Maammelaulu - Nationalsång (in english - antön)
Skumpat esiin - Fram med skumpan

2 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Mangoketchup låter spännande. Var kan man få tag i det?

Tommy sa...

hej Erika. Jag har hört mig för men tydligen har mangoketchup på flaska tagits ur sortimentet (ICA,Konsum, Willys etc). Får väl röra till det själv, då. http://www.vegankrubb.se/?p=1462