31 augusti 2012

Svampar


Kvällen kommer trots allt, en lång oändlig dag snart till ända. Och som det har regnat, mest hela dagen. Bra för svampen, sa nån. Lite solsken på det här och gottisarna i skogen börjar gojsa till sig, sa en annan. Mmmm. Svampskörden engagerar oss. Hemlighetsmakeri på en del håll. Tudelat minsann. Vi avskyr regnet men samtidigt är det bra för svampen. Och vi behandlar svamparna som chihuahuor, nästan. Vi tilltalar dem med barnspråk. Nämen, ojojojdå. Ser man på! Här har ni legat hela dagen, vill ni inte komma in i värmen (ugnen, stekpannan). Hopp in i hinken. Så, ja. Komsikomsi.

Själv var jag ute på en uppfriskande promenad i skogen innan middag, med blicken irrande utmed mark och sten. Inte såg jag någon svamp, inte så långt ögat kunde nå. En död fågel däremot. Min första spontana reaktion var att antagligen har fler än jag gått här. Kan ligga något i det. Bara en massa fimpar och annat som vi "glömt" kvar. Blev omtumlad av upptäckten, tvungen att sätta mig på en sten för att återvinna fattningen. Liktorn, ja,  på vänster lilltå. Den gäckar mig. Måste byta skor. Uppe i varv men tar det med en klackspark.

En dag imorgon också.

Nere i centrum är det en öronbedövande tystnad men den för mig okända mannnen står fortfarande kvar och smusslar öppet med någonting. Har svårt att tro att det är Ahlgrens bilar han tillhandahåller.

Inga kommentarer: