30 oktober 2008

Ärkeängel och Gud

Alla har vi våra hjältar, förebilder som vi ser upp till. Änglarna och fansen har också sin och han kallas rätt och slätt för; GUD. Egentligen heter han Torbjörn Nilsson och är änglamarkernas störste lirare genom tiderna, bland fansen bör tilläggas. En riktig go gubbe, en bollvirtuos som gärna ville bjuda publiken på det där lilla extra.

Till Nilssons främsta egenskaper som fotbollsspelare räknar jag hans bländande teknik och ett spelsinne av högsta världsklass. Han vann UEFA-cupen och SM-guld 1982 med sitt kära IFK. I landslaget lyckades han inget vidare, det knöt sig hos honom, prestationsångest, herr Nilsson hamnade också snabbt på kollisionskurs med dåvarande förbundskapten "Laban".

Torbjörn hade några lyckade år i Kaiserslautern där han skottade in 22 mål på 65 matcher, han hade även en lite mindre lyckad sejour i PSV Eindhoven, en tid som han gärna vill glömma. Nej, Torbjörn trivs/trivdes bäst hemma i Göteborg med husmanskost och goa gubbar. Skall jag själv rangordna Sveriges tio-i-topp vad beträffar spelare hamnar han just utanför! Återkommer med en sådan när andan faller på!

3 kommentarer:

josephzohn sa...

Jag har sett honom live!!
Grym!!
Ser fram emot de tio som är bättre än han??

Tommy sa...

Ja, det blir någonting att bita i för mig! Bara jag inte tagit vatten över huvudet?!

josephzohn sa...

Sa jag ser fram emot :))