31 oktober 2008

Gräs, jordgubbar och champagne

En icke oäven tennisjunior berättade att hans tränare alltid uppmanade honom att på frågan "vart är du på väg?!" ögonblickligen skulle svara.... "till Wimbledon!"

Wimbledonturneringen är världens mest kända tennistävling, den äldsta av de fyra Grand Slam-turneringarna, och varje tennisknattes dröm att någon gång få spela där på centercourten! Turenringen spelades första gången 1877! Tävlingen följs av miljontals tv-tittare och på plats årligen överhalvmiljonen. Kult.

Den bästa finalen, i alla fall på damsidan och enligt mig, är nog den mellan Steffi Graf och spanjorskan Arantxa Sanchez-Vicario, född 1971, och året är 1995. En match som verkligen hade allt, båda kombattanterna spelade på maximal nivå och matchen växlade fram och tillbaka, spänningen olidlig, jag bet inte bara på naglarna utan även på skinnet runt om! Jag kunde knappt sitta still framför burken, näst sista gamet i avgörande set drog ut på tiden all världens, uppemot 20 minuter. Hur slutade matchen, då?! Jo, tyskan Graf vann efter rafflande tre set och siffrorna 4-6,6-1 och 7-5. Arantxa rankad no 1 det året, hon mötte Steffi även i finalen följande år. Steffi återigen mästarinna. Sanchez vann fyra Grand Slam-titlar varav en på hardcourt 1994 över Graf (US Open), de tre resterande på grus. Game, set och match.

Jag är generös idag, jag bjuder på ett högkvalitativt damdubbelpar. Håll till godo:

MARTINA NAVRATILOVA/PAM SHRIVER

Inga kommentarer: