Visar inlägg med etikett Helena von Zweibergk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Helena von Zweibergk. Visa alla inlägg

2 juli 2009

Hjärnmask

Lyssnade på Helena von Zweibergk - sommarpratare - för någon dag sedan. Helena talade om hur en musiklåt i det närmaste blir patologisk. Man får en låt på hjärnan, man älskar eller hatar den! Musiken har likt en tvestjärt underkuvat en del av hjärnan och tvingar den till en upprepad och autonom reaktion! Tvångsmässigt. Idag nynnar jag på en låt som jag vill dra ut ur skallen men den sitter där likt förbenat som frisören sa!! Omgivningen reagerar och ingen vill käka lunch med mig. Jag stampar på den. Jag står inte ut med den. En mask som har förirrat in sig i hjärnkontoret.
Nu skall jag spela den i sin helhet. En gång för alla. Neurologen Oliver Sacks menar att då kan man bli av med sin mask!
HÄR kommer den. Lyssna om du vågar!