1 augusti 2020

Rävgift

"Vilket vackert väder!"
"Det kan man säga", sa jag.

Vindstilla. Tidig morgon. Hör en bil komma i kröken där nere. Promenaden. Han sitter där igen, mannen som jag kallar för K, jag vet inte varför jag kallar honom för det, kanske av den enkla orsaken att jag inte vet vem han är, har aldrig snackat me'an. Det är något mystiskt över honom, eller så är det bara något jag fått om bakfoten, har den känslan av att han vill vara i fred. Hälsar men får ingen återkoppling alls. En död blick. Jag håller färgen. Jag sänker garden. Bakom mig, hör jag  hans feruktansvärda hosta, låter inte koolt alls.  Lite längre in i skogen, utom synhåll, när kusten är klar, slår jag en värstingdrill, som om ingenting hade hänt.

Kaffebryggaren låter inte frisk, den spottar och fräser, hostar och knäpper. Avkalkning med citronsyra? Kanske. Jag håller avstånd, i all min distanslöshet, och kaffet smakar rävgift.

"Doktor Koesters antigaspiller". Hitler - en studie i tyranni. Sicken idog research av författaren Bullock. Mastigt. Sedan tar jag mig an Min kamp, del 1. K.O.K. Tjugo sidor, något sånt.

Olsen versus Tegnell. Spännande!

NHL:s coronaslutspel drar igång! Hur skall det sluta?

Inga kommentarer: