28 november 2012

Vår bästa tid är nu

Tanken slog mig idag men inte alltför hårt. Då och då får jag frågan om jag spelar något instrument. Svarar med den där humoristiska touchen att "visst spelar jag lite gitarr i duschen ibland men bara för hemmabruk".

Alltmedans snöblasket vräkte ner idag -ja, igår med - filosoferade jag litta över Jan Malmsjös sångval när han tvagar sin kropp under rinnande vatten. Kan ni tänka er? Nä, jag visste väl det. Vem sjunger förresten inte i duschen? Gör väl alla.
Kan tänka mig att den gode Janne ofta - i nio fall av tio -  njuter av att hänsynslöst sväva iväg med "Vår bästa tid är nu" - Malmsjös bästa om ni frågar undertecknad. Dunderhit!
Vid frukostbordet, alltför tidigt efter sen uppesittarkväll, kan jag se Marie framför mig när hon djupt tittar in i Jans, precis innan han skall tulta in i badrummet, sömndruckna ögon:
-"Snälla, Janne, kan du inte köra den där "Bygga upp ett stort berg"? Jag är lite fucked up på vår bästa tid just nu!"
◙ ◙ ◙

I-landsproblem. Samtalsämnet numero 1 just nu är som vi alla vet det svenska vädret. Diskussionen går på högvarv, munturerna står som spön i backen.
Ja, vädret är ju så dåligt att hade man haft hund då hade man minsann fått gå ut alldeles ensam.
Och sedan finns det den där lustigkurren iklädd lusekofta som alltid försöker lätta upp stämningen genom att brista ut i ett: finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Sämst, går bort direkt. Uttryck som aldrig borde fått fäste.

◙ ◙ ◙

Individuella skidskyttesäsongen drog igång på allvar idag i Östersund, med herrarnas 20 km. Och vad hände där? En finne in som tia. Va! När hände det senast på herrsidan. Ja, vi får  gräva djupt och långt i resultatlistorna för att hitta någonting likande och det orkar jag inte.

Inga kommentarer: