5 november 2009

Karjalakuppi

Dags för Karjala Cup igen. Drar igång ikväll och även fast jag bestämt mig för att inte titta så sitter jag ändå där med näsan i blöt och söndertrasade nagelband.

Finland har vunnit turneringen nio gånger och jag skulle inte bli förvånad om den tionde victoryn inkasseras 2009. Jukka Jalonen har tagit ut ett NHL/KHL-meriterat landslag där Ville Peltonen återigen är med och lagets kapten.

Med intresse skall jag följa med Petri Kontiolas (på bilden) framfart i helgens cup. Han hade ju ett alldeles lysande VM i Moskva 2007 och därefter blev han klar för Chicago Black Hawks. Petri rosade dock inte marknaden over there utan fick mestadels lira i farmarligan. Nu är han dock tillbaka å det med rejäla kliv. -"Jag har aldrig känt mig i bättre form!" säger han medan han vräker i sig en 150 grams Hesburgare. Den spelintelligente centern Kontiola spelar till vardags för Metallurg Magnitorsk i KHL. I öppningsmatchen mot Ryssland ikväll går han in i tredje formationen där han har Pihlström och Kerman på flankerna. OS-biljett står på spel. Lycka till, Petri.

Uttagningen av backen Janne Latvala, 37, från succélaget Rauman Lukko förvånar dock. OS-dörren för honom är stängd och han är knappast aktuell för VM 2010.

Foppa men ingen Sudden! 1. Tur för Suomi. 2. Ryssland 3. Sverige 4. Tjeckien. Mina FÖRHANDSTIPS slår nästan aldrig fel.


Assyriska-Djurgården 2-0 i första kvalmatchen. Retur på söndagen, på Stadion. Satsar inte många slantar på iskalla kaminer. Assyriska ångar rakt upp i Allsvenskan.

Inga kommentarer: