14 november 2009

Japaner

1936 i OS drog Jerring igång Japanhistorier i sitt klassiska radioreferat; -"Japaner, Japaner, Japaner. Obeskrivligt. Det är den underligaste matchen jag sett i hela mitt liv. Nu är det två bollar på plan. En halv minut kvar. Japan leder med 3-2. Den gamla bollen är i spel igen. Japaner som hoppar, Japaner som kastar sig, Japaner som flänger och gör allt för att vinna!!"
Sedan har det bara fortsatt. Inom handbollen t ex kör man med spektakulära japaner och jag vet inte vad.

Japan, Nihon eller Nippon, är med sina drygt 127 miljoner ett av de mest tätbefolkade länderna i världen. Kejsardöme. Efter 2009 års val är det demokratiska partiet som styr skutan. Sedan fortsätter jag med den stora filmmästaren Akira Kurosawa. Vidare, aktive filmregissören Takeshi Kitano väcker stor uppståndelse utomlands med sina våldsamma skildringar. Jag avslutar med lita kalligrafi och mangateckning. Förresten, vad är en koto?! Min favoriträtt är annars YAKINIKU. Snålvattnet rinner till.

JAPANINFO

1 kommentar:

Clas sa...

Koto = musikinstrument
http://en.wikipedia.org/wiki/Koto_%28musical_instrument%29