14 januari 2010

Mossjö Màsik

Finlands första fotbollsproffs utomlands. Förvisso lirade nån Niilonen redan 1946 i Danmark men det räknas liasom inte. Danmark? Äh. Nej, 1950 fick Aulis Taavali Rytkönen ögonen på sig tack vare magnifik insats mot Holland och blev, för att göra en lång historia kort, kontrakterad och hyllad stjärna i Toulouse FC mellan åren 1952-1960. Återvände därifrån till HJK och blev spelande tränare i ett antal år, huvudtränare för det samma 1967-1978.

37 landskamper för sitt hemland. Rytkönen tillhörde även OS-laget -52. Smeknamnet "Monsieur Magic" erhöll han förstås för sitt tekniska kunnande ute på det gröna fältet. Bolltrollar'n. Stort. Mycket stort. På idrottsgalan 11 januari i år emottog Aulis ett specialpris för sina insatser för finländsk fotboll. Aulis. Just så.

* *

5 kommentarer:

Markus Tnbrg Tennberg sa...

Pra krivit!

JenkkiBlogg sa...

Intressant! Kul att läsa om ett tidigt finländskt utlandsproffs. När jag växte upp så trodde man ju nästan att Ari Hjelm eller "Mixu" Paatelainen va finlands första. Synd att Stig-Göran "Asken" Myntti aldrig testade på utlandet, trots anbud.

Tommy sa...

Sven Nyman. Henry Bergström. Peter Utriainen. Du ser! http://koforit.blogspot.com/2007/08/tolsa.html

Arto Tolsa, en av de bästa, JenkkiBlog

Tack så mycke, Markus.

JenkkiBlogg sa...

Tack för namedroppandet Tommy. Det triggade mitt google-sökande. Vasagrabbarna Bergström och Utriainen kände man ju till. Peters Pappa har ju även härjat i de trakter jag bor i nu. Pekka spelade ju för IFK Holmsund ett par säsonger. Alltid kul med kuriosa också. Jari Tolsa visade ju sig vara Artos brorson.

Tommy sa...

Det var så lite så! Jo, jag känner också till det där om Jari Tolsa och hans connection till Arto.
Min svärfar har annars jobbat tillsammans med pappa Pekka Utriainen. Sonen Peter spelade en sväng i Östers IF och i mitten av 80 i Gefle. Tredje generationen Utriainen - playmakern Peters son - lirar väl i Vasa i nå't lag har jag för mig.