8 juli 2009

My way

My Bodell är en svensk skådespelarska, född 1973, som vi känner till från långköraren Rederiet. Hon har även meverkat i filmen Fishy och haft en roll i Beck - sista vittnet.

Nu tillbaka till Rederiet som jag intensivt följde med i avsnitt efter avsnitt, för övrigt den längsta dramaserien i svensk TV-historia. Totalt 318 avsnitt mellan åren 1992-2002. "10 år av bortkastad tid i ens liv", anser många givetvis.

Huru som helst, i säsong 6 1995 dyker så karaktären Elin Hagberg (My) upp. Hon är i trubbel. Hennes far Joel (och dennes assisten Jan) som är ledare för sekten "Ljusets barn" är ute efter henne men på ett mirakulöst sätt lyckas hon undkomma dem genom att gömma sig i svärmorsdrömmens Jokers hytt.

Elin får kort därefter ihop det med Gustavs högra hand Felix (Martin Forsström), även psykopaten Viggo (Per Morberg) blir intresserad av den nya skönheten ombord på MS Freja. För att bli av med Felix iscensätter Viggo en enskild brandövning vilket slutar i katastrof. Viggo dör i Elins armar.

Säsong 6 var i mitt tycke den mest spektakulära perioden i Rederiets historia. Så mycket naglar som jag mumsade i mig 1995 går ej att i ord beskriva. Måste vägas.

Jag har all anledning att återkomma till såpoperan som utspelar sig på en så kallad skorv. Nu har jag återigen lättat på mitt inre rum.

PELIKANEN

Inga kommentarer: