8 januari 2023

Bokåret 2022

Dags att summera bokåret 2022. Det blev en hel del lästimmar och om jag är tvungen att lyfta fram en så får det bli Shelleys Frankenstein som gjorde störst intryck på mig. Håller mig kort. That's it!

Jonathan Franzen
- Vägskäl
Balsam Karam - Händelsehorisonten
Joel Halldorf - Gud och Återkomsten
Monika Fagerholm - Vem dödade Bambi?
Ian McEvan - Maskiner som jag
Gerhart Hauptmann - Banvaktaren Thiel
Linnea Axelsson - Ednan
Diamant Salihu - Tills alla dör
David Grossman - Med mig leker livet
Moberg/Ville i Momåla - I vapenrock & linnebyxor
Anna Kåver - Oro, att leva med tillvarons ovisshet
Daniel Pennac - Som en roman, om lusten att läsa
Harding/Jangfeldt - Jag! Vladimir Majakowski
Marie-Helene Lafon - En sons historia
Karl-Ove Knausgård - Morgonstjärnan
Nikolaj Gogol - Döda själar
Peter Bryngelsson - Tystnader
Katie Kitamura - Närheten
Fernanda Melchior - Paradais
Mikael Niemi - Mannen som dog som en lax
Amos Oz - Hur man botar en fanatiker
Mary Shelley - Frankenstein
Mikael Niemi - Fallvatten
Amos Oz - Berättelser om kärlek och mörker
Salcia Halas - Syndafloden
Nikolaj Gogol - Kappan
Carina Rydberg - Vitt slödder
Aris Fioretos - De tunna gudarna
Sergei Lebedev
- Debutant
Emma Lundenmark - Storknästet

Inga kommentarer: