15 november 2018

Garam och granen


Jag fortsätter på jultemat. ”Förbi! Förbi!”, sa den stackars granen. ”Om jag bara hade glatt mig då jag kunde! Förbi! Förbi!”

10-kronorsvinyl. En raritet, helt klart. Károly Garam, född 1948, spelade in den här plattan 1988 d v s för trettio år sedan och den håller givetvis måttet än idag. Vinylen kommer att snurra under december - jag lovar. Och håll med om att de kunde sticka tröjor på 80-talet."Det var bättre förr" må vara ett utslitet uttryck men just i den här kontexten hör det hemma.

Bonusinfo. Károlys livskamrat hette under många år Sirkka Garam (född Saarikoski) som tyvärr avled tidigare i år. Klingar efternamnet Saarikoski bekant? Jag förstod väl det. Sirkka - syster till poeten och översättaren Pentti Saarikoski.

2 kommentarer:

lassepostis sa...

Årets trendgran, enligt expertis på jultema.

Tommy sa...

Yepp, Lasse. Och levande ljus ett måste, annars är det fusk!