3 mars 2018

Kyla och nerv

Och visst. Fortsätter läsa Twist, jag är snart igenom den. Han skriver bra den där Östergren. Och innan jag öppnade boken lyssnade jag på Led Zeppelins In Through The Out Door. -79. Plattan väcker en hel del minnen. London -93? Och när jag ändå var i farten avverkade jag Leo Kottkes lugna A Shout Toward Noon. Fina grejer.

Mycket av snacket har handlat om den stränga och bistra kylan i Stockholm. Brrr. Kvicksilvret har ju nosat ner på -13 grader. Outhärdligt. Skolor har fått stänga och tåg har ställts in. Arbetsplatser har frusit inne etc.  "Då skulle ni har varit med under finska vinterkriget när tempen kröp ner till -50 och mer därtill!", kontrade jag här en dag. "Jo, förresten Tommy, vad innehöll den där brännflaskan/Molotovcocktailen som ni använde under nämnda krig?"

"Inte riktigt hundra men jag har för mig att spritmonopolet stod för behållaren, flaskan, och innehållet bestod av kaliumklorat och stenkolstjära blandat med bensin, fotogen eller annan brännbar vätska och cocktailen användes inte för invärtes bruk, så mycket vet jag i alla fall!"

Och vi kikade på den där filmen förra helgen. "Three Billboards...." Mycket sevärd. Ligger fortfarande kvar på näthinnan. En rulle som handlar om förlåtelse och försoning. Det är min tolkning. Andra som sett den har andra förklaringar och analyser. I eftermiddag står "The Nile Hilton Incident" på tapeten, i regi av Tarek Saleh och med Fares Fares i huvudrollen. Fem guldbaggar och juryns stora pris på Sundance Film Festival 2017. Förväntningarna är höga, minst sagt!

Apropå kylan, bläddrade bland kanalerna i går kväll och hamnade plötslig mitt inne i länghoppsfinalen. Nervkittlande tillställning. Inomhus-VM i Brrrmingham. En ny stjärna är född: kubanen Juan Miguel  Echevarria - 19 år. Vann före självaste Luvo Manyonga.

Leeds. Heckingbottom.

Inga kommentarer: