28 mars 2016

Allmän hönsgård


Mera fotboll. Uppförsbacke. En backe, mördarbacke, som ger en gråa hår. För att uttrycka mig milt, det känns som om man blir frånsprungen på ett löpband. Var är vattenflaskan? En kraftig skugga av trötthet far över mitt ansikte. Lika bra att gå lägga sig igen. 0-3 (Sverige), 0-1 (Estland) och 0-5  mot polska reserver i Wrochlaw i lördags. Inga mål framåt och nie i baken. Talar sitt tydliga språk. Således, vi är luttrade vi som följer med finsk fotboll på den internationella scenen.

Iskalla fingertoppar och svidande öronsnibbar. Bolltapp och allmän hönsgård. Ja, vinden viner bistert där uppe på toppen. Hasse Backe blev inte den där injektionen som finländska fotboll så väl behöver. Hade någon förväntat sig det, då? Och i ärlighetens namn: hur många finska spelare finns i de största ligorna just nu? Roman Eremenko, CSKA Moskva, är den enda i finska laget som har något vi kallar stjärnstatus. Om jag inte missminer mig blev han vald till ryska ligans bästa spelare 2014/2015. Moisander (Sampdoria, tidigare i Ajax) skadad. Han behövs. Sedan fyller vi på med Sparv, Uronen och Hetemaj. Inte speciellt vassa kuggar, sett med internationella ögon. Pukki?

Imorgon. Dags för Norge. På bortaplan. Jag är skeptisk. Må det ske ett under. Och kom i håg, jag brukar alltid tjata om det, jag vet, snart är spjutsäsongen i gång. Fotboll är inte allt här i världen.

Så här ställde Finland upp i lördags, i förnedringens match:

Lukas Hradecky – Kari Arkivuo, Paulus Arajuuri, Joona Toivio, Jere Uronen – Alexander Ring, Tim Sparv, Roman Eremenko, Perparim Hetemaj – Joel Pohjanpalo, Kasper Hämäläinen.



- - - - - - - - - - - - - - - - -
Citatet:

"Nu är det bara åka ner och vinna eller försvinna."
(Robert Kovacs, 19, AIK)

3 kommentarer:

josephzohn sa...

Jag är j-t skeptisk till han Snacke Backe, uppförsbacke, mördarbacke, SnackeBacke .. men Norge tar ni med B-laget :)

lassepostis sa...

Glöm inte att H.B tipsade Bajen om en "fantastisk" striker från N.Y red bulls, Birminghamfödde Luke Rodgers. Med facit i hand, blev det en värvning i klass med videojuggarna. Kämpa i backen Hasse!

Tommy sa...

Skulle inte tro det, Göran. Blir torsk i morgon också. 2-0 till värdlandet. In med Curre Lindström istället! Han är ledig, eller hur?!

Lasse! Oh shit, Luke Rodgers?! Tack för tipset. Får ta och kolla upp detta genast....i klass med videojuggarna, sa ru!!! Aj, Hasse får skärpa till sig:-)