28 september 2014

Galghumor och svin

Igår Göteborg. Idag Stockholm. Borta bra men hemma bästa. Så är det nog. Känner mig vederkvickt och glad efter uppfriskande joggingtur där jag i ett skede hade tur eftersom jag höll på att bli överkörd av rusig cyklist. Under joggingens framfart funderade jag på utilismens betydelse för människan. Gick inte djupare in på det spåret men tanken slog mig i motvinden att man ändå skall, i mån det går, arbeta för andras väl för att det i längden ger mig själv mer lust. "Det är bättre att vara ett otillfredsställd människa än ett tillfredsställt svin."

Diskret tangentknappande. Sitter och kurar som sagt var, som ni ser av texten, och funderar på galghumor, ett alldeles ypperligt sätt att upprätthålla humöret. Och för att återkoppla mitt besök till Göteborg, Sveriges framsida, enligt många, kan jag inte låta bli att bjuda er på en släng av humor à la Göteborg: jag måste åka till SKF, för där har de mycket kul på lager.

Rundar av detta inlägg med den eminente sportkrönikören i Göteborgs-Posten d v s Ulf Stenberg som i fredagens nämnda tidning träffar mitt i prick med det mesta. Här kommer krönikan i sin helhet:

Krönika

Inga kommentarer: