31 december 2013

Gott bokår

Bokslutsdags. 2013 blev annars ett bra bokår för min del. Mer än godkänt, tycker redaktionen så här på årets sista dag.

Niva - Den moderna världsfotbollen
Müller - Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv
Zern - Kaddish på motorcykel
Bayrakdar - Språkets och tystnadens otaliga svek
Englander - Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank
Oldrup, Persson - 101 historiska myter
Lundell - Vädermannen
Fioritos - Halva solen
Better - Jag var barn i Gulag
Larsson - Till dess din vrede upphör
Edwardsson - Möt mig i Esteponia
Oksanen - Baby Jane
Spzilman - Pianisten
Billgren - Prinsen på Lindholmen
Hamid - Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien
Westö - Hägring 38
Hellberg - Skumrask
Einhorn - Stenträdet
Ranelid - Kniven i hjärtat
Tellbe - Tillbaka till framtiden

Tar bladet ur munnen och erkänner att jag - vid sidan om -  fuskläst Tomas Tranströmers Dikter och prosa 1954-2004.

Kryper inte heller under stolen med att jag avverkat två av Magnus Carlbrings bibliografier d v s Sånger vid E4:ans avfart samt Dödens lilla bok. Rätt skall vara rätt. Skippar hundöronen./Tommy

6 kommentarer:

Ailas sa...

"Den som läser böcker har många vänner" är ett sant citat av Eino Hanski. Även här har det varit ett otroligt rikt bokår, rent av en glupsk konsumtion.

Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Raggmunk sa...

Gott Nytt Tommy!

kicki sa...

Tacksamt med bra boktips! Läser numera nästan enbart på läsplatta och ibland händer det sig att jag lite på måfå får nerladdat en bok som inte alls faller mig i smaken.

Tipsar i alla fall om en bra roman från nazitiden: Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson.

Tommy sa...

Kicki! Tack för titten. Det där med läsplatta är inget för mig. Än, bör tiläggas. Nej, jag föredrar papper, helt klart.

Vibekes finns i bohyllan!!Trevlig fortsättning på nya året.

kicki sa...

Själv var jag också skeptisk till läsplattor i början, men fick en i julklapp för två år sen och har ändrat mig. Läsplatta är väldigt bra av flera orsaker:

- man kan låna/ladda ner gratis på Fredrikabiblioteken

- man behöver inte tänka på att lämna tillbaka böckerna

- det är gratis, blir ganska dyrt att köpa böcker om man är en bokmal

- bakgrundsbelysningen i plattan är bra när man börjar se sämre

- fontstorleken kan ändras efter eget val

Mindre bra är att det inte syns så bra att läsa utomhus, men då får man låna eller köpa för det ändamålet.

Tommy sa...

Tack för dessa tips!!