6 november 2013

Hår mellan raderna


Tidigt en morgon, inte alls länge sedan, tror det var senaste helg, utbrast dottern högljutt:

-"Mäh, hur ser du i håret, pappa?  Du har ju samma hår som han vi såg på TV:n häromdagen!"
-"Du menar han Greider? Och förresten heter det inte samma, man kan inte ha samma hår",
-"Ja, jag tror det och vem bryr sig"

 
I måndagens DN recenserade Stina Otterberg boken "Strindberg - ett liv", ett storverk skrivet av Göran Söderström.
Otterberg inleder artikeln med: "Fascinationen för August Strindberg tar förstås inte slut bara för att Strindbergsåret är över. Det här är ett författarskap som vi alltid borde ha med oss. Bland annat därför att vårt språk inte blir mycket explosivare än hos Johan August Strindberg"
 
En blå bok stirrar envist och pockar på min uppmärksamhet, jag ser den härifrån. Först skall jag dock låta Einhorns "Stenträdet" skaka om mig. God natt.


Inga kommentarer: