4 mars 2013

#6 Tord


Fjolårets guldlag Brynäs har haft en jobbig uppförsbacke 2012/2013. I lördags, i den heta streckmatchen mot AIK  på Hovet, lyckades Brynäs efter sju sorger och åtta bedrövelser säkra en slutspelsplats. För övrigt Brynäs första bortavinst sedan 18 januari. Starkt. Islossning. Brynäs går stärkta ur det här och blir att räkna med i slutspelet.

På bilden har ni Tord Lundström, synonymt med Brynäs och kanske en av Tre Kronors bästa forwards genom tiderna. Han blir 68 år idag och det vill vi här på redaktionen uppmärksamma. Grattis!
Ni som läser min blogg känner säkerligen till att jag var ett litet Brynsäfan när jag växte upp. Laget kryllade ju av kvalitetsspelare. Tord var en av dem. Tårtan kallade jag tydligen honom, varför vet jag inte.
Från den ena perioden till den andra, Tord med tröjnummer 6 var en nyttig spelare på många sätt. Stark karakär med vinnarskalle som få. Nio SM-guld på sitt samvete. 2 OS. 3 VM-silver. Med mera.

2 kommentarer:

josephzohn sa...

Vilken "generation" det var!!
Wickberg, Nilsson, Tigern m.fl.

Tommy sa...

Håller med fullständigt. Lite annat på den tiden, klubbkänsla och sånt!