28 december 2012

Piitles


Tips i mellandagen. Den har några månader på nacken och den måste jag ha tagi i. Barnboksförfattaren och serietecknaren Mauri Kunnas, född 1950 i finska Vammala i närheten av Tammerfors, har äntligen kommit ut med sitt alster om sitt älskade band som formligen stormade in i hans liv, och inte bara i hans, när han var i ca 13-års åldern.

"Tankar kring en sån här serie om Liverpool-hjältarna har funnits i närmare 50 år!" skrattar Mauri och sörplar på sitt fisljumma bryggkaffe.

4 kommentarer:

Raggmunk sa...

Är han släckt med hockeytokiga Kaj?

Tommy sa...

Ingen aning, raggmunk! Mailat mina kontakter i Finland, lovat att kolla upp detta. Återkommer med mera kött i saken!

GeoTaifun sa...

Underbart men ... jag kan inte finska? Finns den på ett för mig läsbart språk ;-) säg svenska?

Tommy sa...

raggmunk: Mauri är inte släkt med Kaj.

Björn: Jag vet att hans barnböcker blivit översatta till olika språk. Vad beträffar nya "Piitles" har jag ingen susning, får kolla upp det.