17 november 2011

Lallande

Nu har det hänt igen, det som aldrig fick hända. Den finska sisun har återigen framställts på konstgjord väg och denna gången (Kronérskt uttryck) är det Juha Lalluka som ertappats med byxorna nere. Däremot inte sagt att den finska folksjälen är genomrutten. Nej, men det spelar ingen som helst roll om Lalluka är ett enskilt fall. Det är pinsamt för finsk skidåkning att återigen stå där vid skampålen.
Jag hade mina misstankar redan i våras  när Lalluka rusade in på finfin åttonde plats på femmilen vid VM. Varifrån dök han upp? hade jag visst frågat min fru. Han ville ju egentligen inte åka men blev uttagen och gjorde sitt livs lopp. Juha blev även uttagen till stafetten där Finland belade en fjärde plats.
Både A- och B-provet är positivt men Lalluka nekar till doping. Vi har hört det förr, dessa otaliga bortförklaringar. Sedan är det ytterst beklagligt att chefstränaren Dalen, den genomhederlige norrmannen, inte överhuvudtaget vill kopplas ihop med Lallukafallet. Var det inte Dalen som tog ut Lalluka till VM eller har jag inget fäste?

Inga kommentarer: