20 oktober 2011

Joni


Men hur förträffligt än det franska köket är kan jag ändå inte låta bli att tänka på avrättningsverktyget giljotinen.

◙ ◙

Nåväl. På bilden har ni den finske storbacken Joni Pitkänen, 27, som verkade vara på väg bort från Carolina Hurricanes inför säsongen. Fansen kan dock andas ut. Den spelskicklige Joni har förlängt sitt kontrakt med ytterligare tre år. Pitkänen har varit lagets bästa back sedan han anlände till klubben 2008/2009. Snittar drygt 25 minuter i istid per match. För ett par år sedan hade han väl över 27 minuter i snitt, om jag inte missminner mig. Minns jag fel så får jag naturligtvis rätta till det! I efterhand. Han spelar både i power- och boxplay. En av de viktigaste spelarna i Carolinas lagbygge förstås. I lejonen har han inte lyckats fullt ut. Silver i OS 2006. Ofta skadad och spelat sporadiskt för det finska landslaget. Lite svensk inställning där kan man tycka; varför tacka ja till ett VM i Ukraina när man istället kan ligga på playan och swinga paraplydrinkar.
Kuriosa i sammanhanget, för tillfället leder han den finska poängbörsen i NHL med sina 2 mål och fyra ass på sex macther. Vem hade trott det? Okay, säsongen lång. Snart vaknar gamla rävar såsom OJ, Timonen, Salo och Teemu. Tummen.

Inga kommentarer: