17 februari 2010

Spader

Säsongen 94/95 lirade vänsterforwarden Geoff Sanderson 12 matcher för HPK Hämeelinna i högsta ligan i Finland. Den då 22-årige grabbem sökte ett äventyr men allt han fick var spader. Han gick in i sargen. Allt förvandlades till en mardröm. För den ansedda tidningen The Hockey News berättade han följande story:
-"Efter tre veckor fick jag veta att jag skulle få tillgång till kabel-TV med alla engelskspråkiga kanaler. Jag fick till slut, efter många om och men, in en av kanalerna men den funkade inte. Tre veckor med bara finsk TV är i tuffaste laget. Gosh".

Geoff blev nästan tokig och släppte fler bomber:
-"Det var inte så mycket att göra än att knalla omkring i stan. Ibland gick jag för att lyfta skrot. Ibland köpte jag en korv i grillkiosken. På lördagskvällarna satt jag ensam på mitt hotellrum och hinkade litervis med Lapin Kulta. Sedan var det en helt annan hockey i Finland. Nästan ingen kroppskontakt, bara en massa åkande och passande!"

Den dåvarande tränaren i HPK Hannu Savolainen kontrar i mittzon med en crosschecking och har en helt annan version av Sandersons tid i Hämeenlinna:
-"Soff var ju dunderpopulär bland tjejerna. Förvisso saknade han kroppskontakten i rinken men vad tjejerna beträffar så....så fort han visade sig utanför sitt hotellrum hade han en ring av beundrare runt sig, från småtjejer till mormorsålder. Det blev kanske för mycket av det goda".
(Det är med såna här historier som man kan säga att ord står mot ord)

_ _ _ _

Vilket lopp han gör, BRAGD-Ferry. Grattis. Sveriges andra guld på två dagar! Finland väntar fortfarande på sin första medalj.
Kul att hockeyn äntligen är igång. Storfavoriterna Kanada och Ryssland gjorde processen kort mot sina respektive motståndare.
Finska hockeydamer vann skottstatistiken mot Kina med 41-4 och matchen knappt med 2-1! Tack vare vinsten säkrade finskorna en plats i semifinalen.

Inga kommentarer: