6 december 2008

Itsenäisyys ja UKK

Det är 6:e december idag och vad är mer lämpligt än att ta UKK-linjen över till Finland och fira självständigheten.

Mannen på bilden är den hädangångne landsfadern Urho Kaleva Kekkonen som föddes i Pielavesi och fungerade som president mellan åren 1956 fram till 1982.

Kekkonen representerade Agrarförbundet, numera Centerpartiet, och valdes in i riksdagen 1936 som 36-åring. Utbildad jurist och före andra världskriget idrottsman och ordförande i Finlands idrottsförbund.

Urho skrev också kolumner i tidningar under pseudonymen Pekka Peitsi. Allmänt känt var ju Kekkonens, i egenskap av president, nattmanglingar i bastun med Bresjnev & Co där de stora besluten fattades!

Vad vi kanske glömmer i sammanhanget är att Kekkonen var en utomordentlig atlet, framstående i grenar som inte längre finns t ex stående höjdhopp och stående längdhopp. I förstnämnda gren blev han finsk mästare! Urho avverkade 100 meter på den anmärkningsvärda tiden 11 blankt. Ett hårresande faktum och inte alls fy skam!!

I och med presentationen av Kekkonen återstår endast 10. När jag startade min blogg 23 JULI 2007 hade jag för avsikt att uppnå 500 varför mitt uppdrag inom kort är slutfört.

I begynnelsen och inför starten av FINNS HERE kröp det fram negativa tankar om att jag aldrig orkar jobba fram 500 men processen har fortskridit utan gnissel. Idrotten dryper ju av allehanda uppslag, svårigheten tycker jag har varit att få fram finskor med meriter på den internationella scenen.

Hyvää itsenäisyyspäivää!

4 kommentarer:

josephzohn sa...

500 inlägg!
Lägger du av sen???
Men!
Du har ju endast snuddat vid Vetlanda BK!!??

Tommy sa...

Jag får se. Bloggandet är ett gift. Lovar inget, fortsättning följer men kanske inte i FINNS HERE-stuket.

josephzohn sa...

Det kan vara svårt att lägga rören på hyllan, man får hoppas att du är som Fantomen ...

Tommy sa...

När Fantomen pinkar tystnar vattenfallen!!