20 december 2008

10 i-sjunde-himlen-upplevelser med Suomipoika

01. 1995. Globen. VM-GULD. Knatte-Fnatte-Tjatte. "Korre" for president. Jag missade finalen i direktsändning. Repade med teatergäng!!! HUR KUNDE DU?! En fråga jag fått leva med under åren. Missade inte festen på "Serkel" efteråt, med Boll, Biffen och en drös andra hängivna fans! "Ten kliider in, ten kliider in!". Allsång på plattan. Kronan under marken. I Globen på ett par andra av de blåvitas matcher.

02. Historiska första VM-medaljen. Silver. -92. Finalförlust mot Tre Kronor, 2-5. Jag såg finalen på Kings Head med ett gäng arbetspolare.

03. OS-silver i Calgary 1988. Storartat. Finlands första medalj någonsin i ett stort mästerskap! Fluktade på matchen tillsammans med Konelin och en hoper andra, på Engelen!
ERKKI LEHTONEN.

04. World-cup år 2004. Final mot Kanada. 2-3 förlust. Bästa laget Finland någonsin haft?! Jag tror det. Plockade fram resultatet på text-tv i arla morgonstund. Jag pallade inte sitta uppe halva natten.

05. Juniorhockey. VM-guld. 1998. På hemmaplan. Valtteri Filppula & Co ordnar segerfest i Helsingfors.

06. Suomi tvålar till Boorks mannar X 2 1985 i Prag; 5-0 och 6-1. Trots det ingen medalj. Finland femma och "Boorkens" mannar sexa i sammandraget. Jag kollade på 5-0 matchen hemma hos föräldrarna och den andra på Oliver's Inn i Vasa.

07. OS-turneringen 1994 i Lillehammer. "Foppa" & Co straffade hem GULD och Corey blev frimärke. Grattis än en gång!. "Bästa laget" slutade trea. 10-0 mot USA (tittade på matchen på Monte Carlo) och 5-0 i bronsmatchen mot Ryssland (Bromma krog). En förlorad period i hela turneringen!

08. Marko Tuomainens segermål i "sudden" mot ärkerivalen Sverige. VM 1999 i Norge. I semifinalen. Jag jublade i lägenheten. Spritt språngande galen av lycka!

09. OS-bronset i Nagano 1998. Fina grejer! I kvarten sänker Selänne Sverige med sina två pyttsar och i bronsmatchen besegrar finska krigare Lönnlöven med 3-2! Jag lycklig som en liten grabb. Bronset smakade gott.

10. Den minnesvärda Canada cup-turneringen, den allra första. Slagpåsen Finland lyckades vända 1-4 underläge till seger 8-6 mot Schweden.
Börje togs ut i stjärnlaget som bäste back vid sidan av Orr.

CANADA CUP TRIBUTE 1976

4 kommentarer:

josephzohn sa...

Räknar jag rätt om detta är inlägg nummer 499?
I så fall vad blir då det femhundrade??
Räknar jag fel var detta ett värdigt femhundrande ... trots att jag minns väldigt få av dessa :))))

Tommy sa...

Bäste josephzoh! Felet med dig är att du alltid har rätt:) Näe, Honken är den fyrahundranittiosjunde presentationen. Återstår således tre och femhundra är ett faktum! Livet efter 500 är höljt i dunkel. I LIVE ON THE JUMP. Lutar åt tusen.

josephzohn sa...

Dagens Korta!
Ser fram emot det tusende, som dom sjöng i nån teaterförställning, "Vi äro tusenden"!!

GeoTaifun sa...

De Guldet var underbart att se.
Missa nu inte att du kan få en liknande upplevelse i morgon om du söker dig till Zinkensdamm kl 13.15.