13 februari 2009

Swanberg zvamlar vidare

Författaren, journalisten och kåsören Kjell Swanberg gick hädan i mars 2008 i en ålder av 63 bast. Swanberg var kåsör på DN (namn och nytt) från 2002, tidigare från 1975 på SvD där han även var redaktör för tidningens kåserisida Marginalen. Han medverkade också periodvis i Sydsvenska Dagbladet och Svenska Mad mm.

Han är min hjälte vad beträffar ordlekar och associationer. Hjärnhumorgymnastik!
Nedan bjussar jag på 3 av mina greatest hittills i Swanbergs anda:

1. I morse gick Gröna linjen helt enligt tidtabellen, vilket fick till följd att många olyckliga knegare kom till jobbet åt helsike för tidigt.

2. Hembrännaren satt framför apparaten och småputtrade av förtjusning.

3. I falskmyntaren klappade ett hjärta av orent guld.

Swanberg kommer mera. Kommer mera Swanberg. Mera Swanberg kommer.

1 kommentar:

färg o form sa...

Hej Hej!! Hoppsan vad roligt att du hittade till mig, då hittade jag till dig. Många roliga/tänkvärda inlägg.
Här är det 7 minus och en halv meter snö, annat än i Stockholm, där är det VÅR.
Må gott och hälsa din familj.
Hanna