1 augusti 2018

En lycklig mänska

Kikar in där ibland, i Anderssons Hjärtats rum, Valda dikter 1962-2012. Den får mig att stanna till och reflektera över livets sårbarhet, den tunna sköra linjen. Läser (en lycklig mänska):


Idag är jag en lycklig mänska
När jag steg ut på trappan var jag nära att halka och slå ihjäl mig
Mitt balanssinne räddade mig och det var inte första och
troligen inte sista gången
Först och främst är jag lycklig över att jag inte dog
Jag kan också gråta av glädje över att jag inte bröt
lårbenshalsarna
för att finna mig själv liggande på ortopediska sjukhuset
nyopererad med en fasansfull
draglina från mina spikade och gipsade ben
Och de obscena bilder som någon kunde ha klottrat på
gipset medan jag var medvetslös
Det kunde också gått så, att skallen sprack och rann ut
som en storslev med havregrynsgröt
Man skall hålla humöret upp
Jag kunde lika väl ha trillat i en avloppsbrunn, brutit mina
revben, kastrerats, rivit bort näsan eller förblött
Jag vågar inte tänka på det
Mänskan behöver inte mycket för att bli lycklig.
lite tur bara

Inga kommentarer: