12 juni 2018

Koforit i skottgluggen

Min drömelva:

Banks (England)
Gentile (Ita)-Beckenbauer (Tys)-Vogts (Tys)-Briegel (Tys)
Cruyff (Hol)-Maradona (Arg)- Bo Larsson (Sve)- Neeskens (Hol)
Müller (Tys)-Pelé (Bra)

"Inte mycket att orda om. Nostalgi på högsta nivå. Teknik, hårdhet, elegans och finess. Och mv "Banks of England" plockar jag med mycket tack vare hans räddning i VM 1970, en helt osannolik parad på Pelés stenhårda nick. "A brilliant save". Vill ju också ha med Peter Lorimer men han får sitta på bänken. Likadant med Kahn, Zidane, Brolin, danske Preben och några till. Blir det straffläggning hoppar den där tjecken och italienaren in och slår varsin straff. + Neeskens.
Maradona och Cruyff i samma lag. Vi snackar huvudbry och sömnlösa nätter. Ja, där har El Loco Bielsa, förbundskaptenen för drömelvan, något att fundera över.

Favorit-VM:

Jag begår tjänstefel om jag inte nämner VM 1974. Finalen, den mellan Holland och värdnationen. Det var då jag blev fotbolls-frälst. Sverige femma och Edströms klassiska volleyskott (0-1) på Rheinstadion 30 juni ger mig fortfarande ståpäls och, typ, fjärilar i magen Vi får inte glömma att Åbys mannar ledde efter första halvleken men efter det att mittfältsgeneralen Bosse Larsson tvingades utgå inför andra tog Västtyskland tag i taktpinnen och vann till slut med 4-2. 

Det om detta eller hur nu han Lineker brukar säga: "Fußball ist ein einfaches Spiel: 22 Männer jagen 90 Minuten lang einem Ball nach, und am Ende gewinnen die Deutschen."

- -

Fotbollsnostalgi. Vi missar inte. Från fyra världsmästerskap. Fotograf Åke Dahl 1958. Fotograf Peter Kjellerås 1994, 1998, 2002. Vernissage kl. 18.00 i morgon onsdag. Utställningen pågår hela sommaren. Var? SoFo Bageri & Konditori, Folkungagatan 50, Söder.

Inga kommentarer: