25 mars 2018

Katten också


Vi är med ny katt. Burma. En riktig spelevink, 15 veckor gammal. En bedårande och graciös liten fyrbent sak. På upptäcktsfärd mest hela tiden. Sublime gillar att ligga raklång på ryggen under soffan och på bara en bråkdels sekund, i 180 knutar, flyger han in i badrummet och landar i badkaret. Det är som om han väntar på applåder och det är aldrig långt till nästa föreställning! Guskelov har den äldre, Herkules, accepterat nykomlingen. De är vänner nu men det tog några dagar, så som det ska. Herkules fräser stundom och gör utfall mot den lille men Sublime skiter fullständigt i tillrättavisningarna. Fullt ös med andra ord, mest hela tiden. Inte en stunds ro.

* * *

Sommartiden. Jag sluter ögonen för att dölja mina upprörda känslor. Vad är det för larv? Jag pallar inte. Nej, jag känner mig som en finlandssvensk som blir servad på finska. Kränkt och tillintetgjord. 

* *
Inne på en affär här för några dagar sedan. När jag hade betalt för varorna lättar kassapersonalen på sitt hjärta:
"Vet du om att du nästan är en exakt kopia av våran kung!"

Finner mig snabbt och pusselbitarna faller på plats och jag blir uppriktigt glad. Känner mig smickrad naturligtvis vilket leder till ett helt okay (i mitt tycke)  försök till imitation av Carl XVI Gustaf.
"Neej, för Sverige i tiden!"

Inga kommentarer: