12 april 2017

Filmfestival

I backspegeln. Jag återvänder mer än gärna till den nyligen avslutade Existentiella filmfestivalen i Falun (6-7 april), en filmfestival som har arrangerats sedan 2003. Festivalen-17 tjuvstartade visserligen den 5, med förseminarium, och temat Filmmusik - inte bara en känslobärare men det var på torsdagen som allt drog igång på högvarv. På programmet även pubkväll men den kom av sig på grund av olika anledningar! För övrigt, allt i genom lyckad festival.

Under festivalen prickade jag av fyra filmer (The Lobster, Min pappa Toni Erdmann, Her och Hemkomsten) + kortfilmsprogrammet (Ett sista farväl*Regi: Casper Andreas - Min homosyster*Regi: Lie Hietala - Love*Regi: David Färdmar) och jag kan väl säga att inget av det som erbjöds på vita duken föll ur ramen.

Film i allmänhet ger upphov till många intressanta diskussioner, uppmuntrar till dialog. Det som slår mig är ändå hur olika vi människor kan uppfatta  samma saker på så olika sätt och vad som man anser vara bra eller dålig film. Svaret till detta finner man i vilken samhällsklass man tillhör, åldersgrupp etc. Filmen. Livet. En mångfacetterad värld. Fascinerande.

Min pappa Toni Erdmann. För min del den länge emotsedda rullen som jag nu hade möjlighet att ta del av. Jag blev inte besviken. Den handlar om en far-dotter relation där pappan Winfried går in i rollen som den maniskt skojande fejkcoachen Toni Erdmann i peruk, löständer, pruttkuddar, och dyker upp så att säga överallt. Dottern Ines däremot, en hårdhudad karriärist, balanserar sig fram i en dominerande mansvärld. Pappan åker oanmäld till Bukarest, för att där träffa dottern. och använder sig av humorn för att närma sig henne. En riktig höjdare till film. Har ni möjlighet, se den.

Den andra filmen som jag lyfter fram här är den kinesiska Hemkomsten som är en lågmäld berättelse om en familj där mamman, lärarinnan,  Feng Wanuy bor ensam med sin dotter Dandan. När fadern efter många år i fängelse släpps fri, efter kulturrevolutionens slut, återvänder han och förenas med sin familj. Han möts av en hustru som drabbats av minnesförlust. Fadern försöker med till alla buds stående medel att få Feng att känna igen honom. Vackert och sorgligt. Inte ett öga torrt.

PROGRAM 2017

Inga kommentarer: