Lovade er en personlig filmlista härom veckan och nu är stunden kommen. Svårt har det varit men vem säger att allting skall vara lätt? Nu är den äntligen klar och jag är tillfreds med upplägget. Presenterar 1-50 i dag - en lista utan inbördes rangordning. Bäst så, anser jag.
51-100 drämmer jag till med på fredag. Och jag gör inga djupgående analyser vad beträffar mina filmval. De talar för sig själva - rätt och slätt. Många av er höjer säkerligen på ögonbrynen när ni tar del av filmbuffén men så är den också baserad på mina upplevelser. Va? Ingen Clintan-rulle? Har han mage att förbise Gladiator? Vad är det med han?
- Festen (1998) - Vinterberg
- Lida (1990) - Reiner
- Delikatessen (1991) - Caro/Jeunet
- Amacord (1973) - Fellini
- Leviathan (2014) - Zvjagintsev
- Det vita bandet (2009) - Haneke
- Nebraska (2013) - Payne
- Into the wild (2003) - Penn
- Tyrannosaur (2011) - Considine
- Den gröna milen (1999) - Darabont
- De älskande på pont-neuf (1991) - Carax
- Schindler's list (1993) - Spielberg
- What ever happened to baby Jane (1962) - Aldrich
- Svart katt, vit katt (1998) - Kusturica
- Vera drake (2004) - Leigh
- La Vie en rose (2007) - Dahan
- Min vänstra fot (1989) - Sheridan
- Fula, skitiga och elaka (1976) - Scola
- Magnolia (1999) - Anderson
- The straight story (1999) - Lynch
- Återkomsten (2003) - Zvjagintsev
- Mannen från le Havre (2011) - Kaurismäki
- Antonias värld (1995) - Gorris
- Ladybird, Ladybird (1994) - Loach
- Livet är ett mirakel (2004) - Kusturica
- Passion fish (1992) - Sayles
- De 400 slagen (1959) - Truffaut
- Hemligheter och lögner (1996) - Leigh
- American Beauty (1999) - Mendes
- Papillon (1973) - Schaffner
- Fjärilskyssar (1995) - Winterbottom
- Mannen utan minne (2002) - Kaurismäki
- Dolores Claiborne (1995) - Hackford
- Amour (2012) - Haneke
- Wild at heart (1990) - Lynch
- Universums änglar (1993) - Guomundsson
- Lost in translation (2003) - S.Coppola
- Bland män och får (2015) - Hakornason
- Riff-Raff (1990) - Loach
- Zigenarnas tid (1990) - Kusturica
- Platoon (1986) - Stone
- Hannah och hennes systrar (1986) - Allen
- Frihet - den blå filmen (1993) - Kieslowski
- Svinalängorna (2010) - Ray/P.August
- Life in a fishbowl (2014) - Baldvin Z
- Gökboet (1975) - Forman
- Halfaouine - bakom slöjan (1992) - Boughedir
- Brott och straff (1993) - Kaurismäki
- Manchester by the sea (2016) - Lonergan
- Jakten (2012) - Vinterberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar