1 januari 2017

Ryggar

Det nya årets första dag. Min vana trogen blickar jag tillbaka på bokskörden året innan och konstaterar att det minsann blev ett antal ryggar i högen.

Och inte har jag avgett något nyårslöfte heller. Kanske lika bra det. Hur är det med er?

I JVM inleder Finland (nu med blixtinkallad chefstränare Ahokas vid rodret) i morgon sitt kvalspel för att hålla sig kvar i A-JVM, i en matchserie bäst av tre. För motståndet står Lettland. Lär inte bli lätt.

Harper Lee - Dödssynden
Fredrik Backman - En man som heter Ove
Pentti Saarikoski - Angeläget eller ej¨
Arto Paasilinna - På spaning efter farfar
Rob Bell - Kärleken vinner
Tom Malmquist - I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
David Eberhard - Ingen tar skit i de lättkränktas land
Patrick Cockburn - Jihaddisternas återkomst
Haruki Murakami - Vad jag pratar om när jag pratar om löpning
Robert Lagerström - Freak (Freddie Wadling)
John Williams - Butcher's crossing
Arto Paasilinna - Volotinens fru och annat gammalt
Aris Fioritos - Mary
Tapani Suominen - Konstiga saker de skrattar åt
Kalle Lind - Människor som haft fel
Christer Hermansson - Ich bin ein Bibliothekar!
Ana Gavalda - Hjärtat i vår vänskap
Emma Strauss - Semestern
Laszlo Krasznahorkai - Satantango
Gellert Tamas - Lasermannen
Erik Niva - Känner ni vibbarna
Hans Gunnarsson - Rum för resande
Sture Bergwall - Bara jag vet vem jag är
Hasan Blasim - Irakisk Kristus
Marcus Priftis - En käftsmäll är också beröring
Gellert Tamas - Det svenska hatet
Svetlana Aleksijevitj - Kriget har inget kvinnligt ansikte

4 kommentarer:

GeoTaifun sa...

Inga löften som vanlig, kan inte vara nyttigt med sånt.
Konstigt nog bara 4 lika på boklistan. Skall väl sägas att det varit ett dålit bokår för min del. Har dock tryckt i mig alla Leif GW i sommras och några historieböcker. Ser dock att vi tycks ha samma passiom for herr Paasilina även om jag tycker har har långt spann mellan han e bra å när han är långt ifrån bra.
Lev väl & Haet gott /B

Tommy sa...

Näe, nyårslöften är till för amatörer, typ.

Visst. Paasilinnas böcker har ju en tendens att upprepa sig. Finns ju några riktiga pärlor i hans cv. Tänker främst på Kollektivt självmord, den ljuva giftkokerskan och den ylande mjölnaren. By the way, skall läsa om K. självmord 2017....ett litet löftet.

GeoTaifun sa...

Jag har läst giftkokerskan 3 ggr varav en gång för mina barn. Hängda rävarna är min andra favorit men får nog leta fram mjölnaren för de var längen sedan.

Tommy sa...

Haha, Björn. Låter ju hur bra som helst. Paasilinna verkar vara en framgångsrik huvudkudde hos er!