23 oktober 2016

Bergwall


Tidig morgonläsning. Lägger undan den för en stund. Måste ta en paus. Boken, ja. Bergwalls egna ord om sitt liv och åren på Säters sjukhus. Om terapin. Om drogerna han försågs med och hur han gjorde sig fri från det beroende som skapats på Säter. "Största rättsskandalen sedan andra världskriget", säger polisprofessor Leif GW Persson och många med honom.

Utdrag ur boken:

Det dröjde inte mer än en halvtimme förrän min behandlingsansvarige läkare Göran Fransson knackade på dörren. Han bad mig följa med till sitt kontor.
- Jag har nyligen varit till New York, sa han och log. Ett läkemedelsföretag bjöd mig på studieresa!
- Oj, sa jag och gruvade mig för vad som komma skulle.
- Jag tänkte föreslå att du börjar med Rohypnol till natten och att du börjar med det verkningsfulla medlet Xanor på dagen så att dina tunga knutar blir lite lättare.
Rohypnol lät bra, men det andra?
- Xanor?, frågade jag.
- Xanoren verkar snabbt, sa Frasse och satte sina bara armbågar på skrivbordet, lutade hakan i händerna. Jag har testat! Jag brukar göra så, testa läkemedlen jag föreskriver. Ska mina patienter tåla pillren så ska jag göra det.
Han log mot mig.....

Tingsrätten i Falun dömde mig för mord på Yenon Levi den 28 maj 1997.
- Det gick vägen, sa Claes Borgström när han ringde mig. Du dömdes för mord. Starkt gjort av dig.
- Tack.
Jag lade på luren och gick till expeditionen.
- Jag är skyldig, sa jag.
Bengt (vårdare, min anm.) tittade på mig, hans uppkavlade skjortärmar såg ut att vilja rulla ner.
- Tänk vad barndomen kan ställa till med, sa han efter ett tag. Vill du ha en Xanor?
- Ja, svarade jag, och en Stesolid klysma och Heminevrin till kvällen - och Rohypnol också, förstås, och Halcion.
- Absolut, svarade han.
Jag gick in på rummet. Jag lyfte ner terapitavlan, lade den på sängen och plockade bort bilderna på Yenon Levi och satte dit en bild på mig själv där jag skrev: SKYLDIG.

I april 2015 skrivs han ut, efter tjugofyra långa år. Nio av dessa har han gått under namnet Thomas Quick.

Alprazolam

Inga kommentarer: