10 juli 2016

Finalen ikväll

Fotboll. Tar mig an ämnet igen och som de flesta av oss vet kulminerar EM-turneringen med finalen i kväll, historiens femtonde. Jag lägger en slant på värdnationen. 2-1. Avspark om mindre än en timma.


EM har bjudit på många godbitar, plockar enbart fram det fotbollsmässiga, och jag har tuggat på de omtalade naglarna, bitit mig i gräset och kravlat mig upp och besökt tandläkarmottagningen med jämna mellanrum. Ja, vi har slitits mellan hopp och förtvivlan, slängt ur oss slitna klichéer och vrålat okvädningsord med litervis av bira innanför västen. Och innan turneringen trodde jag allt på England men icke sa Nicke. Det är som förgjort. Go home!


Imponerades av Kroatiens offensiva och fartfyllda spel. Laget vann gruppen och slog självaste Spanien men i åttondelen tog det tvärstopp, tyvärr. Rakitic, Modric och Perisic. Wov. Vilket lir! Hade hoppats på mer. Och vi får ju inte glömma försvarsresen Corluka som kämpade med näbbar och klor matcherna igenom, dessutom med  blödande huvud, mest hela tiden. Hur många meter bandage gick åt? Och sen badmössan......kult.


Island. Vulkanen. Glömmer aldrig. Franske målvakten Lloris blixtsnabba räddning på Kimmichs nick i semin. Hamsiks stenhårda skott (2-0) mot Ryssland i gruppspelet. Millimeterprecision - stolpe in. Yttermittfältaren Shaqiris magiska konstmål mot Polen - ur den högre skolan.  Finns hur mycket som helst att plocka fram. Källströms resoluta brytning i slutet av matchen mot Italien?! Griezmann har också stått för flera bravurnummer. Vad hittar han på i kväll? CR7?


Nej, nu måste jag tejpa ihop fötterna.

Inga kommentarer: