29 mars 2016

Jetlaggad

På lunchen smyger jag omkring i en livsmedelsbutik. Årets dagstidning, löpet, skriker: kungens hemliga samtal med Claes Elfsberg. I samma tidning, även det på förstasidan, fast i en mindre ruta, listar Laila Bagge tre saker i ett kinderägg: testamentet, Anders bröllopserbjudande och värsta mardrömmen. Jag kan knappt bärga mig men jag låter dessa saker bero. Ibland vill jag bara inte veta. Jag lägger locket på. Ger en peng till en medmänniska. Kostar inte på. Check.






Fortsätter min promenad i den grumliga svenska ankdammen. Känner mig jetlaggad av sommartiden. Tiden är ur led men jag gör ingen fjäder av en höna. Tvärtom skulle jag vilja säga. Kalkon. På parkeringen får en medmänniska tuppjuck. Jag förvandlar mig själv till en struts och gömmer mig bakom ett galler. Kalla det gärna för ett spel för gallerian. Kastar inte pärlor för svin. Hundväder. Jag är inte uppeggad. Alls. Det minsta.

Inga kommentarer: