29 december 2015

Ryggar

Nu är det bara ett par dagar kvar och jag gör som med filmen: bjuder er på en tillbakablick av min alldeles egna bokskörd. Som ni har väntat. För tillfället är jag mitt uppe i Harper Lees Dödssynden (To Kill a Mockingbird) som kom ut 1960 i USA. Ni har kanske läst den? Boken skapade rubriker eftersom hon i den skriver om rasism och fördomsfullhet, dessvärre fortfarande lika aktuell idag. Förordet till denna utgåva är skriven av Susanna Alakoski. Bara det! Kan man ju läsa om och om igen, faktiskt.

Håll i halsduken. Här är listan:

John Williams - Stoner. Alice Munro - Tiggarflickan. Tommy Körberg - Sjung tills du stupar. Christer Lundberg - I dödens väntrum. Hans Gunnarsson - En jävla vinter. Nadine Gordimer - Breven från Johannesburg. Laila Dahl - Att gå sönder och bli hel igen. Richard Ford - Kanada. Lena Andersson - Utan personligt ansvar. Kerstin Gustafsson - För guds skull. Ilshammar/Larsmo - Utflykter i glömskans landskap. Ola Nilsson - Isidor och Paula. Samuel Beckett - Den onämnbare. Eric Metaxas - Boenhoffer. Patrick Modiano - De yttre boulevarderna. Erik Niva - Utväg: fotboll. William Saroyan - Den mänskliga komedin. M.A. Numminen - Min passion är tango. Patti Smith - Just kids. Margareta Keskitalo - Tabut. Thomas Mann - Doktor Faustus. Jonas Hassen Khemiri - Allt jag inte minns. Jan Jönsson - Stunder av verklighet. Ian McEwan - Domaren. Theodor Kallifatides - Utlänningar. William Maxwell - Hej då, vi ses i morgon.

Va? Ingen Paasilinna? Nej. 2016? Ja.

Inga kommentarer: