8 augusti 2015

Frid över hans minne

På vägen ner från Sydösterbotten till Åbo hamn stannar vi till i Kortela, på ABC, för en kortare paus. Min vana trogen greppar jag tag i en tidning, denna gång Länsi-Suomi (Torstaina 6. Elokuuta 2015) och får syn på en notis som fångar min uppmärksamhet.
 
 
Antti Leppänen är död. Hockeymålvakten hade sin storhetsperiod under 70-talet och representerade Suomi i 98 A-landskamper. Leppänen var under hela sin karriär moderklubben,Tammerfors-laget, Tappara trogen.
 
Han deltog i 98 A-landskamper, tre VM, ett OS och en Canada cup-turnering (den första 1976). Inför hemma-VM 1974 skadade han sig i knät vilket medförde att reserven Wetzell tog hand om spaden och resten känner ni till: Wetzell ertappades senare med efedrin och dopingskandalen var ett faktum.
 
Själv har jag klara minnesbilder från hans tid mellan stolparna. Sånt glömmer jag aldrig. Den något kantige, runde, ägare av enorma polisonger, ville ogärna ner på isen och larva sig. Publikfrieri fick andra sköta om. Han stod mest. Och stod. Stelt. Placeringssäker! Den första målvakten i de finska rinkarna att använda sig av skräckinjagande mask. Och han höll masken.
 
Jag har tidigare, i ett blogginlägg, rankat de bästa finska puckmottagarna på min alldeles speciella lista. Leppänen platsar inte bland de tio. En lista som är bäst före. Dags för en uppdatering?
 
"Leppä" blev 67 år. Frid över hans minne.
 

Inga kommentarer: