31 juli 2015

Man borde

Vid frukostbordet. En tidig, en alltför tidig morgon, där natten genomlidits av grannens skällande byracka.
-"Vi borde kanske ta en sväng till Jurva när vi ändå är i farten och i krokarna."

Likadant i en loppisaffär härförleden. Vi hade knappt hunnit ut därifrån, jag nickande, eftertänksamt och en aning uppspelt.

-"En loppisaffär borde man kanske ha!"

Samma dag, fast lite senare, kom en frän HD glidande förbi vilket fick mig att utbrista: -"En sån borde man ha, hoj, alltså."

Helt klart. Man borde göra det ena och det andra, helst också det tredje. Ja, man borde skriva en bok, resa till Tanzania, Zanzibar, Central park. Gå med i Miljonlotteriet etc. Man borde rycka upp sig helt enkelt, få tummen ur.

Nå, för att återvända till frukostbordet.

-"Borde å borde. Man borde. Man borde hela tiden och i ett kör. Det är den mest frekventa frasen som kommer ur ditt gap. Du tjatar hela tiden. Bestäm dig någon gång. Fatta ett beslut, sluta tjata!"

Ja, man borde kanske det. Sluta tjata, alltså. Mitt tjat och min obeslutsamhet förgör min omgivning. Borde kanske omsätta tankarna till praktisk handling.

Kort därefter, beslöt jag mig för att hoppa över en tredje mugg svart kaffe. -"Jag borde sluta med kaffet",säger jag, men bara inne min skalle.


(Bilden här har inget med texten att göra, egentligen.) 

4 kommentarer:

josephzohn sa...

Bilden har inget med texten att göra, men det borde den kanske eller ... :)

Tommy sa...

Med facit i hand borde bilden ha med texten att göra men jag hade svårt att bestämma mig...:)

kicki sa...

Nej, kaffe borde man inte sluta med! Lite laster måste man få ha i alla fall. Som lyser upp vardagen :)

Tommy sa...

Nej, Kicki. Med kaffe slutar jag aldrig. Ett gift jag behöver - dagligen.