6 augusti 2014

Sommarprat

Jag har under de senaste dagarna betat av P1:s sommarpratare 2014. Inte många men så känner jag mig inte tvungen att lyssna på alla. Det fina i kråksången är ju att programmen finns att ladda ner när som. I tur och ordning har jag lyssnat på Johan Croneman, Andreas Dregen, Sofia Helin, PO Tidholm, Börje Salming och nu senast Athena Farrokhzad.

Den som lämnat det starkaste intrycket, och fick mig i alla fall att vakna ur min sommardvala, är utan tvekan den 30-åriga poeten Farrokhza. Hon beskriver bl a den strukturella rasismen, hatbrott,klassfrågor mm. Ett sommarprat som för övrigt väckte starka reaktioner, så pass starka att en moderat politiker, i ett utslag av klarsynthet (?), såg sig nödgad att slänga ut tv:n!

Ja, programmet genererade en uppsjö anmälningar till Granskningsnämnden, ja, ni känner alla till det där, och upprördheten är fortfarande stor. -"Vad hade hon i etern att göra? Vi vill ha Jesus Berghagen och Lotta på Liseberg, vi vill omgärdas av positivism, inte den där sörjan!", ekar det i vårt oerhört jämlika och finfina land.

Själv tyckte jag att det var befriande att höra henne. Sanningen gör ont att höra. Vi självgoda människor, i ankdammen, vi som älskar att sörpla i oss av latten, till toner av Allsång (ett program som också ökar klassklyftorna, "bara kändisar får sitta längst fram"), vi som gillar att mysa, ha det så där svenskt knätofslagomt med flintastek på grillen, ja, vi behöver en spark i röven. Vakna upp! Sannerligen.

Här ett litet utdrag ur hennes sommarprat: "Vi får ofta höra att vi har en generös flyktingpolitik och att öppna gränser skulle innebära en katastrof - som om inte katastrofen redan vore här. Fråga de som går förlorande ur det lotteri som asylprocessen innebär trots att dom hellre hungerstrejkar eller tar sina liv än återvänder. Fråga dom som är inspärrade på förvar och behandlas som brottslingar i väntan på att skickas tillbaka. Fråga dom vars avslag om uppehållstillstånd migrationsverkets anställda firar med tårta. Fråga dom..."

Ladda. Lyssna!

Inga kommentarer: