27 augusti 2014

I raka led

Inuti det där kapellet. Skuggor. Framtidens skuggor. Okända. Utanför. Vid gravarna som breder ut sig, sörjande människor, gråtandes. Tandagnisslan. Jag klarar inte av det där just nu. Tar en buss, vilken som. Landar vid slussen. Brus, buller och larm. Turister vrider och vänder på kartor. Frågar mig: vad är upp och vad är ner?

I valspurtens tidevarv. De har samlats där igen, i ett gathörn. I raka led. Dessa ansikten som vill fånga min uppmärksamhet. De glor på mig, Jag glor tillbaka. Frihet. Jag vill bestämma. Broderskap. Jämlikhet. Utanförskap. Sverige skall vinna Nobelpris. Människors lika värde. Vi skall hålla ihop. Allas lika värde. Ord och inga visor.

Med öppet hjärta hastar jag vidare så att dammet yr. Rakt ner i min skyttegrav. Lyssnar på en väderleksprognos. Låter som ett eko. Gode gud. Hur skall detta sluta? Egentligen. Maila mig.

Inga kommentarer: