7 augusti 2014

David Grossman

I dagens DN porträtteras/intervjuas den israeliske författaren David Grossman. För Elisabeth Åsbrink (medarbetare i DN Kultur) berättar han om sin nya bok "Fallen ur tiden", där han skriver om sorgen efter sonen Uris död i Libanon 2006.

David berättar för Åsbrink i telefonen från sitt hem i Jerusalem:

- Det som sker nu är så chockerande och förödande att jag helt enkelt behövde höra min egen röst för att inte allt våld och all självrättfärdighet skulle lägga beslag på mig. Vi har, på båda sidor, utvecklat sofistikerade berättiganden för varje illdåd vi begår. Den huvudsakliga frågan är: varför har vi levt i denna hermetiskt tillslutna bubbla av våld i över ett decennium nu? Jag riktar mitt brev till den israeliska ledningen och frågar hur det kommer sig att vi i det starka Israel, den starkaste militärmakten i regionen, inte kan finna modet och beslutsamheten att förändra läget.

Och på frågan: vad tror du är svaret?, svarar han: Rädsla.

Grossman dyker för övrigt upp på Bokmässan i Göteborg i september. "Fallen ur tiden" ges ut i dagarna på Albert Bonniers förlag.

Artikeln i sin helhet.

Inga kommentarer: