4 maj 2014

Ståhlmannen

God kväll i slott och stuga. På förekommen anledning vill jag berätta att jag för några år sedan, på en gemensam väns begravning, samtalade med  Hans Plutten Almström. Vem är nu det, frågar ni.
Jo, det skall jag tala om för er. Almström är en f d olympier (1976) och svensk mästare (1973,1980) i kulstötning. Almström berättade för mig att han har en lovande kulstötare och diskuskastare i sitt stall, "han kan bli någonting stort inom tre-fyra år, jag lovar", fortsatte Almström vår konversation.

Och visst. Vi skriver 2014. Namnet på denne lovande yngling är Daniel Ståhl, 21, och sent på lördagskvällen, svensk tid, satte han nytt personligt rekord i diskus med ett kast på 66.89 meter. Det längsta kastet i världen i år. Slår ju ner som en bomb, helt klart, i friidrottsvärlden. Daniel har på mindre än 14 dagar förbättrat sin rekord med över fem meter. Rekordkastet slog han till med i Irvine, Kalifornien, USA.

Bara två svenskar har kastat längre: Ricky Bruch (71.26, 1984) och Stefan Fernholm (68.30, 1987).

Almströms personliga rekord i kulstötning är annars 20.36 meter vilket han stötte i Helsingfors 1976 i samband med Finnkampen. Vad beträffar Almströms bravader i diskusringen har jag inga uppgifter. Jag får sondera vidare.

Inga kommentarer: