9 maj 2014

Puckar i olika slaganfall

Oj, hade missat att  hockey-VM startade redan idag. Förlåt Lukasjenko! Jag ber om nåd. Förresten, hockey-VM. Någon? Finalen spelas först den 25:e maj. EU-valdagen. Kollade på text-tv för en stund sedan och kunde konstatera att öppningsdagen inleddes med en skräll av stort format: Frankrike vann över Kanada efter straffar. VM:s första överraskning. Lär komma fler. Imorgon träder bland annat Finland och Sverige in i handlingen. Det är mycket nu.



Men likaväl, jag sitter där framför burken och våndas fastän jag lovat mig själv att inte engagera mig. Reklam-TV och analyser och hela det där kittet tills jag är alldeles vimmelkantig. Ja, det är lika år efter år. Hockey-VM. En sjuka som aldrig går över. Stigmata. Känns som om bara jag är delaktig och ställer upp, varje år, och betalar tillbaka eftersom inte alla "utslagna" NHL-lirare bjussar tillbaka.

"Vi måste få längre anfall och därigenom etablera spel i motståndarnas försvarszon". "Vi måste skymma deras målvakt, skjuta mer". "Vi måste kriga mer". "Man får ingenting gratis". "Tekningarna är A och O". "Vi får inte gå bort oss i egen zon". "Politik och hockey är två vitt skilda saker, jag är bara här för att njuta och spela, politiken lämnar jag över till de som kan". Se där, lite hockeytugg som vi kan ta del av under de närmaste veckorna. Fram med puckarna.

Nej, nu ropas det i bakgrunden. "Kom och titta nu, "Benji" är på dansgolvet". Han skall tydligen göra slarvsylta av antagonisten Steffo. Fredagskväll. TV4. Enda kvällen i veckan som inte Timells är i rutan.

2 kommentarer:

Ailas sa...

Men så skönt det är att inta ha någon TV! Slipper tänka på hockey, ESC, Let's dance och andra så kallade måsten för många. Det är illa nog att tidningarna sedan kryllar av tramset... :) Så jag såg allt hur det fick mot Lettland.

Tommy sa...

Låter som en hälsomsam tillvaro, ja, att vara utan television. Helt klart lägger vi, jag i alla fall, ner alldeles för många timmar på apatiskt tv-tittande.