17 oktober 2013

Månstrålen i oktober


Tidig julafton här eftersom den färska Bolletinen (SFS Nr 3 2013) damp ner genom brevinkastet häromdagen. Nej, den inte färsk, då. Den har några dagar på nacken. Jag vet. Lite färsk ändå.

På idolbilden ser ni anfallaren Arne "Månstrålen" Selmosson (1931-2002) som värvades till Jönköpings Södra 1950 från Götene. Selmosson spelade i Jönköping i fyra säsonger, fram till 1954. Det blev 33 mål på 81 matcher i J-Södra. Trea i allsvenska skytteligan 1953.

Debuten i landslaget skedde 1951. Saldot: fyra landskamper och ett mål. Med i det legendariska VM-landslaget som knep silvret. Arne spelade en VM-match, den i matchen mot Wales på Råsunda (0-0).

1954 blev Arne proffs i Italien, i Udinese. För statistikbitaren nämner jag att han blev J-Södras andra proffsexport efter Ivar Eidefjälls flytt till Legnano 1950. Under sina proffsår spelade han även för Lazio och Roma. Hur stort som helst om ni frågar mig.

Ja, och nu sitter ni säkert och tuggar fradga i väntan på att jag skall förklara anledningen till att han fick smeknamnet "Månstrålen". Måhända inte så grabbigt i dagsläget! Smeknamnet erhöll han i Italien för sin blonda kalufs....nu blir det pasta. Paternosterhissen lämnar jag därhän, tar trappan. Ingen 5:2:a ikväll.

Inga kommentarer: