2 juli 2013

Inget kul

En stund över. Kollade snabbt igenom finska friidrottsresultat och dito världsårsbästa. Jag har ju en viss faiblesse för dylika ting. Ingen trevlig läsning ur finländsk synvinkel må jag säga....om jag bortser från herrarnas spjut där Tero innehar längsta kastet för tillfället.

Tittar jag närmare på herrarnas kulstötning t ex inser jag att det är en viss skillnad på den bästa finska stöten 2013 kontra världsårsbästa. Med gråten i halsen och en lätt rodnad över lekamen konstaterar jag att det finländska årsbästa skrivs 18.72. Namnet bakom detta skrivs Arttu Kangas, 19. Kommer man inte långt med i den vida vilda världen. Dagskryssning till Åland.

Försöker icke alls att gör mig lustigt över Kangas resultat. Inte alls men visst råder det motvind så till den milda grad att hårfästet förskjuts med ytterligare fem centimeter. Snart har jag ingen täckning överhuvudtaget. Och vad har Kangas för funderingar? Pallar inte. Sätter mig på en stol. Ringaktar kulstötning. Elstöt. Tvära kast. Mobilen ringer.

Arttu Kangas har å andra sidan har framtiden för sig och det tar förvisso många år innan man blir en fullfjädrad kulstötare med muskler på de rätta ställena. Till saken, har ändå svårt att fatta att det skiljer 3.56 meter mellan finnen och Ryan Whitings (USA) 22.28. Vad är det som händer? Jag går och lägger mig. God natt.

Inga kommentarer: