10 juli 2012

(M)ord och inga visor

I tidningen som kommer med snigelposten läser jag att Hilkka Risberg från Gävle haft ihjäl 14518 mödarsniglar sedan hon började föra räkning i maj. Hon slår dem med en smal träpåk så att huvudet går av....snigel, snigel på vägen där.
Hilkka förenar nytta med nöje. Samtidigt som hon tränar upp sitt nyopererade knä låter hon träpåken vina.  Dagsrekordet är från 26 juni när 826 stycken fiender fick sätta livet till. Ja, ni kan ju själva räkna ut timdöden eller dötiden.
-"Det handlar nog om finsk sisu!" säger mördarmaskinen och sörplar på sitt kaffe.

◙ ◙

Finaste svenska ord jag vet? Finns en hel del, frågan ställs lite plötsligt. Måste få chans att fundera. Semesterhäng, kanske. Kullerstensgata är också ganska schysst.

3 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Mitt vackraste svenska ord är nog smultronställe.

josephzohn sa...

Fjölet ...
(Och tack ska han ha)

Tommy sa...

Erika: sannerligen ett fint svenskt ord. Sommarbris kom jag på nu....

gjosephzohn: håll till godo. Namn ocn Nytt-sidan är något jag fjölaktligen håller koll på!! Dagligen.