14 juni 2012

Turbo



Vänta, låt mig tänka. Jag sitter tyst en stund. Gottar mig med en iskall öl i junikvällen. En öppen bok vilar på mitt knä. Blicken är förlorad i fjärran. Flyr in i tankar. Ingen match är den andra lik, säger jag högt till mig själv. Och det är svårt att spela offensivt utan boll. Mina öron är eldröda av anspänning. Spelar nog ingen roll vilket lag förbundskaptenen än tar ut. Blir alltid fel men om det finns inget att läsa om dagen efter; fel öppningselva vann.

Tänker också på hur mycket skit Lagerbäck/Söderberg fick när de tog ut Magnus "Turbo" Svensson (bilden), stackar'n, istället för Anders Svensson i VM-premiären 2002 mot England (1-1). Det lufsande förbundsparet fick generat stå där med brallerna nere. Alla kommer ihåg fortsättningen; Sverige vann dödens grupp men förlorade åttondelsfinalen mot Senegal.

Jag har väl inga direkta åsikter om hur Hamrén skall formera truppen inför morgondagens match mot kaxigt England. Egentligen. Vill dock att västerfotade Olsson (West B) bildar mittbackspar med Mellberg. Sverige har i ärlighetens namn inte mycket att slänga in. Drömmen hade ju varit att damma av kvartetten Schwarz, Brolin, Thern och Ingesson där på mitten men det är en Mild utopi förstås. Amen!

Förresten, Marchisio står i skuggan av sin mittfältskollega Pirlo. 1-1. Jag visste det men det är lätt att vara efterklok.

Inga kommentarer: